torstai 13. kesäkuuta 2013

Turistina Porvoossa ja Helsingissä

Maanantaiaamuna lähdin turistiksi Porvooseen. Lähes kolmen tunnin bussimatkalla luin loppuun kirjan, jota olin viemässä bookcrossing-kaverille. Repussa oli kasa muitakin kirjoja, osa Helsinkiin bc-miittiin ja osa villisti vapautettaviksi. Sain kirjan luetuksi, minkä jälkeen yritin saada hiukan yhtä kyhäelmää edistymään. Mukana oli pienin ja kevyin kyhäelmä - virkkaustyö ohuehkolla langalla.

Porvoo on minulle tuttu kaupunki, joten mitään varsinaisesti uutta nähtävää en matkalta odottanut. Tutustuimme tuomiokirkkoon, jossa minut on konfirmoitu vuonna 1975 ja jossa olin muutama vuosi sitten ystäväperheeni tytön konfirmaatiossa. Siinä välissäkin olen käynyt useita kertoja kirkossa. Matkalaisia kiinnosti kovasti kirkon muutaman vuoden takainen palo.



Lounaan söimme Hanna Mariassa, jossa meille oli varattu alakerta. Ruoka oli kyllä ihan hyvää, mutta matkanjohtajalta kuulemani hinta oli kyllä korkea tällaisesta lounaasta. Melkein tekisi mieleni uskoa, että hinnassa oli jokin väärinkäsitys... ehkä hän sanoi väärin, minä kuulin väärin tai kyse olikin sekä lounaan että iltapäiväkahvin yhteishinnasta eikä vain lounaasta...

Lounaan jälkeen saimme vapaasti tutustua kaupunkiin, ja tälle ajalle olin tehnyt treffit bookcrossari Peonion kanssa, jolla oli mukanaan kaksi lasta. Kiersimme vanhaa kaupunkia, kävimme divarissa ja vapautin yhden kirjan Runebergin patsaalle. Peonio ja hänen lapsensa saivat minulta kolme kirjaa mukaansa.


Iltapäivällä tutustuimme vielä Runebergin kotimuseoon ja Walter Runebergin veistoskokoelmaan. Kotimuseossa oli hyvä opas, jonka puhetta kuuntelin mielelläni. Kotimuseossa olen käynyt joskus lapsena - ja myynnissä oli aivan samanlaisia postikortteja, joita olen ostanut museosta jo 70-luvulla. Myös museon pihaa kasveineen pyritään palauttamaan alkuperäisen kaltaiseksi. Museokäynnin jälkeen muu matkaseurue lähti takaisin Tampereelle ja minä jäin Porvooseen ystävieni luo.






Tiistaina olin turistina Helsingissä. Kävin elämäni ensimmäistä kertaa Tiger-kaupassa ja ostin ison kasan erilaisia askartelupapereita. Iltapäivällä viihdyin kolme tuntia Päivälehti-museossa - olisi siellä saanut kulumaan enemmänkin aikaa, ellei museo olisi mennyt kiinni.



Illalla nautin vielä jäätelöannoksesta ja mukavasta seurasta bookcrossing-miitissä. Jätin miittiin neljä kirjaa ja sain mukaani kolme - yhden itselleni ja kaksi kuriroitavaksi Tampereelle. Kotimatkalla testasin ensimmäistä kertaa Onnibussia. Matka maksoi 10,90, kun ostin lipun edellisiltana. Halvin junalippu olisi tuohon aikaan ollut kolmekympin kieppeillä. Taidanpa turvautua Onnibussiin jatkossakin.

Kyhäelmissä olen nyt pahasti jäljessä. Eilen aloitin kyllä kaksi työtä - joulupallon, joka myös valmistui, ja lyhytvartiset sukat kirjavasta langasta 3,5 puikoilla. Aloitettuja töitä on nyt siis 8, joista valmiina on 3. Jos tämän viikon ajan aloitan joka päivä kaksi kyhäelmää, olen taas aloitusten kanssa aikataulussa sunnuntaina. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti